Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem a 10 leggyakoribb seo hibát, melyet mindenképpen ajánlott elkerülni. Mindenki szeretne a Google organikus találati listájának élére kerülni, lehetőleg a leggyorsabban, legegyszerűbben, legolcsóbban, na és persze tartósan (hovatovább örökre) ott is maradni. Azonban ez a hozzáállás az esetek többségében sosem vezet jó útra, sőt többet árthatunk vele oldalunknak, mint hinnénk! Hiszen egy rosszul sikerült, ne adj Isten black hat SEO „optimalizálást” a Google bizony szigorú büntetéssel jutalmaz. Ez a büntetés általában az oldal hátrasorolását jelenti, sok esetben 30-50 vagy még több helyezéssel. Annak érdekében, hogy ne veszítsen organikus forgalmat, összegyűjtöttem a leggyakrabban előforduló top10 SEO hibát.
1. Rossz kulcsszó kiválasztása
Egyik legalapvetőbb SEO hiba a rossz kifejezés kiválasztása, melyre optimalizálni szeretnénk oldalunkat és elsők szeretnénk lenni az organikus találati listán. Lehet, hogy számunkra evidens a termékünk, szolgáltatásunk elnevezése és mi magunk arra a kulcsszóra keresnénk, azonban gondolkodjunk a felhasználó fejével! Nagyon leegyszerűsítve ő egy meglévő problémájára keresi a megoldást a Google-ben, amire választ szeretne kapni. Ha mi eleve a válaszra (ami adott esetben pl. a termékünk) optimalizáljuk oldalunkat, az nem segít rajtunk. Nagy valószínűséggel organikusan az elsők leszünk, de mivel szinte senki nem fog rákeresni, ezért organikusan nem fogunk mérhető növekedést elérni. Ezért fontos, hogy a megértsük a felhasználót, az ő fejével gondolkodjunk és ami még fontosabb, ne féljünk long-tail kifejezésekre optimalizálni!
2. Túlzott kulcsszó használat
Sokan gondolják úgy, hogy ha minél gyakrabban használják oldalukon az optimalizálni kívánt kifejezést (kvázi töltelék kifejezésként), akkor azzal előrebb kerülhetnek az organikus listán, hiszen sokszor előfordul a kulcsszavuk. Azonban ezzel többet árthatunk, mint gondolnánk! Ugyanis a túl gyakori, ismétlődő kifejezés használatát a keresőmotorok gyakorlatilag spam tartalomként értelmezik, így emiatt jó eséllyel csak rontunk helyezésünkön, nem pedig javítunk.
3. Kulcsszavunknak irreleváns tartalom
Másik, gyakran előforduló SEO hiba az olyan tartalmak előállítása, melyek nincsenek összhangban a kulcsszavunkkal. Az adott kifejezésre szeretnénk első lenni, ezért igyekszünk minél több szöveges tartalmat előállítani, hogy a Google értékelje ezt, azonban ha ez a szöveges tartalom nincs összhangban az optimalizálandó kifejezésünkkel, akkor bizony bajban lesz oldalunk. Ugyanis a Google elsődleges célja, hogy a felhasználóknak a feltett kérdésre (keresés) a lehető legjobb választ adja (találati lista). Azonban ha az oldalunk tartalma nem korrelál a kereső kifejezéssel, akkor bizony lepattannak a felhasználók és a magas bounce rate-et a Google hátrasorolással fogja honorálni (hogy mit is jelent a bounce rate, azt megtalálja az Online marketing rövidítések című írásomban).
4. Nem eredeti tartalom publikálása
Ez a hiba a tartalom minőségével kapcsolatos. Régebben bevett szokás volt, hogy az oldalak szerkesztői máshonnan lopták a tartalmat, ezzel generálva saját maguknak még több kontentet. Ez nagyon nem szép dolog, amit szerencsére a Google sem tolerál és ezen plagizáló site-okat szigorúan bünteti. Ezért ne abba fektessük az időt és energiát, hogy máshonnan kölcsönözzünk, vagy netalántán olyan szoftvereket használjunk, melyek kicsit transzformálják a tartalmat, hanem gyártsunk saját magunk egyedi, az oldalhoz illő és a felhasználó számára érdekes cikkeket, leírásokat. Azonban ne feledjük, nem csak a duplikált tartalmat ítéli el a legtöbb keresőmotor, de a kevés szöveges tartalommal bíró oldalakat sem tolerálják.
5. Title tagek és meta leírások hiánya
Ne feledjük, az optimalizálás nem áll meg ott, hogy a szöveges tartalmunkba beágyazzuk a kiválasztott kulcsszót. Sokan elfeledkeznek két alapvető dologról, melynek kitöltésének hiánya vétek, pedig nem is igényel nagy idő és energia ráfordítás. E két dolog pedig nem más, mint a title tag (oldal címe) és a meta description (meta leírás). Ugyanis ez a két dolog megkönnyíti a keresőmotorok dolgát az oldalunk feltérképezése és tartalmának beazonosítása során. Fontos, hogy minden egyes aloldalunk egyedi címmel és leírással rendelkezzen! És az alt tagek során nem szabad megfeletkeznünk az image alt tagről sem, hiszen a keresőrobotok nem látják az oldalunkba beillesztett képeket, így értelmezni sem tudják azt, ezért ha ezt a taget is megfelelően töltjük ki, csak saját magunkon, illetve site-unk rangsorolásán segítünk.
6. Jó minőségű linkek hiánya
Manapság a tartalomgyártás mellett ugyanolyan fontos a külső hivatkozás is, azaz az oldalunkra mutató linkek. Azonban ne essünk túlzásba, itt nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos! Figyeljünk arra, hogy milyen oldalak hivatkoznak ránk, annak milyen a megbízhatósága, az ő tartalmuk mennyire releváns a miénkkel, stb…
7. Belső linkek
Ha már az előző pontban a linkelés témáját feszegettem, akkor nem szabad megfeletkezni a belső hivatkozásokról sem! Miért is fontos ez? Mert segítjük a keresőrobotokat oldalunk feltérképezésében (természetesen a legfontosabb eleme ennek az oldaltérképünk), hangsúlyozhatjuk számukra, hogy mely aloldalaink a legfontosabbak és nem utolsó sorban a látogatót is jobban ösztökélhetjük az oldalunkon maradásra. Itt is tartja magát az elv, hogy a kevesebb néha több. Ne akarjunk mindenáron minden oldalunkon hivatkozni egy másik oldalunkra. Csak abban az esetben használjunk belső linkeket, ha az adott tartalmunkhoz tényleg releváns a belső hivatkozásunk és lehetőség szerint csak a legfontosabb aloldalainkra hivatkozzunk.
8. Hiányzó mobil oldal
Napjainkban már közel minden második látogatás okos eszközről érkezik (okostelefon vagy tablet). Éppen ezért nem szabad megfeledkezni ezen okos eszközökre optimalizált és gyorsan betöltődő megjelenésről. Ez egyrészt fontos a felhasználói élmény szempontjából, másrészt a Google-nél is fontos rangsorolási tényező a mobilra optimalizált weboldal megléte.
9. Feltérképezhetetlenség
Az egyik, ha nem a legnagyobb hiba, ha kitiltjuk az oldalunkról a keresőrobotokat és/vagy nem rendelkezik az oldalunk sitemappel (oldaltérképpel). Gondoljunk csak bele, hogyan várunk el organikusan jó pozíciót, ha a keresőmotorok fel sem tudják térképezni oldalunkat, hiszen azok robotjait kitiltjuk onnan? Vagy amennyiben nem rendelkezik site-unk oldaltérképpel, akkor nem tudjuk megmondani ezen keresőrobotoknak, hogy mely oldalunkat milyen gyakorisággal térképezzék fel, melyek a legfontosabb aloldalain és melyek azok, amiket nem szeretnénk organikusan kilistázni.
10. Analitika hiánya
Ha már előző bejegyzésben a legnagyobb hibát említettem, akkor a másik ilyen szarvashiba a megfelelő mérés hiánya. Hiába hisszük azt, hogy SEO tekintetében mindent a lehető legjobban csinálunk oldalunkon, ha annak teljesítményét nem tudjuk mérni, oldalunk hatékonyságát nem tudjuk monitorozni.
Bár egy kissé hosszúra sikerült ez a bejegyzés, de bízom benne, hogy sokaknak segítségére lesz. Ha további kérdése lenne, lépjen velem kapcsolatba, amennyiben keresőoptimalizálásra van szüksége rendelje meg SEO szolgáltatásomat!