TOP10 keresőhirdetés tévhit
Sokan akik még most ismerkednek az online marketinggel, valamilyen misztikus eszközként gondolnak a keresőhirdetésekre (PPC – Pay Per Click). Azonban a még veszélyesebb irány, ha valaki csak szükséges rosszként tekint rá és csak azért használja, vagy akarja használni, mert már látta, hogy a konkurensnél már van, vagy egy konferencián hallott róla, hogy ezt is használni kell. Sajnos e két tényező hatására megannyi tévhit kering a PPC hirdetési rendszerekről, eszközökről, melyek közül a tíz leggagykrabban felmerülő téves képzetet próbálom most tisztázni.
1. Keresőhirdetés kampányom hatással van az organikus helyezésemreTévhit: ha többet költök AdWordsben, azt a Google pozitívan értékeli és előrébb rangsorol az organikus találati listában. Tény: a keresőhirdetés nincs ráhatással sem pozitív, sem negatív irányban az organikus helyezésre. Gondoljunk csak bele: ezzel a húzással igazságtalanná tenné a Google a piaci versenyt, sőt nem is lenne igazi verseny! Hiszen aki minél többet költ náluk, annál előrébb rangsorolódik, jó eséllyel ezzel a multik erőből lenyomnák a kisebb ellenfeleiket. Másik aspektusból nem lennének szépen kódolt, tagolt, megdesignolt és felépített weboldalak, hiszen erre senki nem áldozna, ha elég lenne sok pénzt költeni pl. AdWordsben. +1 indok (csak a vicc kedvéért): miből élnének meg a SEO szakemberek?
2. Miért költenék keresőhirdetésre, ha jó az organikus helyezésem?Tévhit: top3 helyezett vagyok az organikus találati listán a számomra legfontosabb kifejezésre keresve. Akkor miért költsek keresőhirdetésre? Tény: Google találati listáján az organikus helyezések fölött fizetett hirdetéseket jelenít meg, egy kompetitívebb kulcsszó esetében ez 3 hirdetést is jelenthet. Tehát hiába vagyunk organikusan elsők, a plusz hirdetések miatt akár a negyedik pozícióra is lecsúszhatunk. És mint tudjuk a felhasználók több, mint 80%-a az első három találat valamelyikére kattint. Tehát ha nem hirdetünk, akkor jelentős forgalomtól eshetünk el, hiába vagyunk organikusan az elsők.
3. Nincs értelme saját magamra hirdetniTévhit: Nincs értelme saját nevemre, termékemre, szolgáltatásomra hirdetni, hiszen úgyis megtalálnak a felhasználók. Tény: az előző pontban ismertetett tények itt is helytállóak. Rendben van, hogy elsők vagyunk a saját nevünkre, de mi van akkor ha egy konkurens ránkhirdet? Lehetősége meg van rá, hiszen már kulcsszó szinten nem lehet tiltani márkánk használatát, így a szemfüles konkurencia máris forgalmat halászik el előlünk.
4. Az első hirdetési pozíció a legjobbTévhit: akkor vagyok a legsikeresebb, ha hirdetésem az első pozícióban van. Tény: ez a céltól függ. Ha csak image szempontból hirdetünk és presztízs okból, akkor elfogadható KPI az első helyezés. Ellenben ha a hatékonyság és jövedelmezőség a fontos, akkor már korántsem a hirdetés első pozíciója a mérdvadó. Előfordulhat, hogy az első pozícióért háromszor akkora licitet kell megadnunk, mint a másodikért. Így a napi költségkeretünkből már jóval kevesebb forgalmat tudunk generálni. Lehet, hogy a második vagy harmadik pozíció nem néz ki olyan szépen, ugyanakkor ROI tekintetében sokkal hatékonyabb tud lenni.
5. A PPC hirdetés túl drágaTévhit: minek költsek még PPC-re is, úgyis olyan drága! Tény: a keresőhirdetések rendkívül jó mérhetőek. Mind eredmény, mind jövedelmezőség szempontjából. Nem kell több milliós vagy akár több százezres büdzsével nekivágni egy AdWords kampánynak: kezdetben elég akár napi pár ezer Forintos költségkerettel indulni. A hatékonyságot (forgalom és ROI) figyelembe véve aztán lehet ezen a költés volumenen állítani. A Google rendszere rendkívül rugalmas, beállíthatunk napi, vagy akár havi költségkeretet is a kampányunkhoz. Fontos azonban, hogy ne pár nap elteltével vonjuk le a végső konzekvenciát, főleg, ha minimális a kampányunk költése.
6. A PPC kampány nem igényel figyelmetTévhit: elég egyszer jól beállítani a PPC kampányomat és utána megy minden magától. Tény: Hiába figyelünk minden részletre, hiába állítunk be mindent, a keresőhirdetés kampány folyamatos figyelmet igényel. Monitorozni és elemezni kell az eredményeket, melynek tükrében módosításokat kell végrehajtani, amennyiben szükséges. Vagy gondoljunk bele: mi van akkor ha egyik konkurensünk ránkhirdet, de mi nem kísérjük figyelemmel PPC kampányunkat és emiatt potenciális ügyfelektől esünk el?
7. Minél több kulcsszó annál jobbTévhit: minél több kifejezést használok a kampányom során, annál eredményesebb leszek. Tény: ebben az esetben nyugodt szívvel el lehet sütni azt a közhelyet, hogy a kevesebb néha több. Ugyanis hiába használunk még több kulcsszót kampányunkban, az csak ideig-óráig hoz eredményt. Lehet, hogy kezdetben több megjelenést és kattintást tudunk elérni, de ha nem a legrelevánsabb kifejezéseket használjuk és azok nem korrelálnak a hirdetés szövegünkkel, akkor rövidesen minőségi pontszám eséssel számolhatunk, ami kampány minőségi és eredményességi csökkenéssel jár. Másrészt ha nem a legrelevánsabb kifejezéseket használjuk, akkor csökken konverziós arányunk és csak feleslegesen költjük pénzünket a túl általános kulcsszavakra.
8. A főoldal a legmegfelelőbb landing pageTévhit: keresőhirdetésből érkező látogatóimat a főoldalamra irányítom, így legalább megtekintik az összes aloldalamat. Tény: a mai rohanó világban a felhasználók azonnali információra vágynak, másrészt a Google is a first click free elvet vallja. Ha nem a megfelelő oldalra irányítjuk a látogatóinkat, akkor nem fognak tovább keresgélni oldalunkon, hanem egyszerűen elnavigálnak. Ezzel értékes látogatóktól eshetünk el és csökkenhet a konverziónk. Nem mellesleg azt sem szabad elfelejteni, hogy a Google azt is vizsgálja PPC kampányok esetében, hogy az általunk használt kulcsszó/kifejezés és hirdetésszöveg milyen összhangban van a landing page-ünkkel (ahova érkeztetjük a látogatót).
9. Minek hirdessek PPC-ben, úgyse kattint senki!Tévhit: semmi értelme keresőhirdetés kampányt futtatni, úgysem kattint rá senki! Tény: ha valaki nem kattint hirdetésünkre, az alapvetően nem a rendszer hibája. Meg kell vizsgálni, hogy hirdetésünk hanyadik pozícióban jelenik meg és a kérdéses kifejezésre megjelenő hirdetésszövegünk releváns-e a célcsoportunk számára, azaz a feltett kérdésre (kulcsszó) megadtuk-e a választ (hirdetésszöveg) és ezzel sikerült igényt felkelteni a felhasználóban az oldalunk megtekintésére.
10. A fraud klikkek elviszik a büdzsémetTévhit: nem érdemes PPC hirdetést futtatnom, mert a fraud klikkek elviszik a büdzsém nagy részét. Tény: szerencsére a Google, ETARGET, Bing, stb…. rendszerei már annyira kifinomultak, hogy észlekik a klikk farmokat és ezen fraud kattintásokkal generált költéseket általában havonta jóváírják. Sőt például a Google AdWords esetében azt is megtehetjük, hogy egy konkrét IP-t vagy IP tartományt kizárjunk, így el tudjuk kerülni azt, hogy egy-egy jóakarónk a kattintásával megrövidítse napi költségkeretünket.
Ha Önnek is kételye merült fel a PPC hirdetésekkel kapcsolatban és még további kérdései vannak lépjen kapcsolatba velem! Amennyiben PPC kampány tervezésében, menedzselésében, optimalizálásában, vagy egyszerűen csak egy auditálásra van szüksége, vegye igénybe keresőhirdetés szolgáltatásomat!